Schorzenia stóp

Stopa jest dynamicznym elementem układu ruchu. Nieprawidłowości w jej budowie, deformacje stóp i palców niosą negatywne skutki dla funkcjonowania całego organizmu.

Przed użytkowaniem wkładek korygujących zaleca się wykonać podstawowy zabieg podologiczny, aby przygotować stopę do właściwego stosowania wkładek, a tym samym w celu osiągnięcia pełnego rezultatu korekcji.

JAKIE ZMIANY NALEŻY USUNĄĆ?

ODCISKI

zrogowaciały naskórek, powstaje w wyniku długotrwałego ucisku. Rozwój rogowego rdzenia wyzwala ból. Problem pojawia się najczęściej u osób z płaskostopiem poprzecznym i podłużnym. Typowe umiejscowienie to przodostopie (stawy śródstopno-paliczkowe), grzbietowa strona palców oraz przestrzenie międzypalcowe.

MODZELE

pogrubienie i nagromadzenie tkanki rogowej o okrągłym kształcie i żółtawym zabarwieniu, brak bolesności. Najczęstszym umiejscowieniem są: pieta, paluch, krawędzie stopy, głowy II-IV kości śródstopia. Powstają w wyniku niefizjologicznego tarcia lub obciążenia. W wyniku braku podejmowanego leczenia mogą stać się podłożem do rozwoju zmian grzybiczych, wirusowych bądź bakteryjnych.

WRASTAJĄCY PAZNOKIEĆ

przerwanie ciągłości skóry poprzez wnikanie paznokcia w wały skórne okalające jego brzegi. Zmianom towarzyszy ból, zaczerwienienie, bagatelizowanie zmian prowadzi do wytworzenia się stanu zapalnego.

GRZYBICA PAZNOKCI

zakażenie dermatofitami, pleśni owcami bądź drożdżakami. Niestety nie jest wyleczalna domowymi sposobami.

PĘKAJĄCE PIETY

bolesna przypadłość, najczęstszą przyczyna jest spożywanie niewielkich ilości wody, zaburzenia hormonalne, niewłaściwa pielęgnacja i brak higieny, a także złe obuwie i skarpetki.

STOPA CUKRZYCOWA

powikłanie cukrzycy, zaburzenia czucia lub mikrokrążenia (często) przez co występuje wysokie ryzyko urazów. Do objawów zaliczamy: opuchnięcia, przekrwienia, zaburzenia w odczuwaniu temperatury i innych bodźców, a także zmiany płytki paznokciowej i skóry.

Schorzenia stóp pod kątem fizjoterapii

Funkcja fizjologiczna stopy wymaga wydolnego i prawidłowego funkcjonowania układu kostnego, mięśniowego i więzadłowego pod względem statycznym i dynamicznym. Osłabienie lub zaburzenie równowagi w układzie mięśniowym lub zniekształcenia w układzie kostno-stawowym powodują zmiany w biomechanice stopy

Paluch Koślawy czyli Hallux-
jest to dolegliwość związana z deformacją stawu śródstopno- paliczkowego palucha. Uważany za chorobę cywilizacyjną, która częściej dotyczy kobiet noszących obuwie na wysokim obcasie z wąskim czubkiem. Jednak badania wykazują że osoby noszące wygodne obuwie również cierpią na tę dolegliwość. Często zmiany występują obustronnie, jednak nie zawsze pojawiają się w tym samym czasie. Konsekwencją mogą być bóle w obrębie samej stopy, ale również w obrębie kolan czy stawów biodrowych. Haluksowi towarzyszy często spłaszczenie łuku poprzecznego stopy. Wskutek złego obciążania stopy dochodzi do poszerzenie przedniej części stopy oraz do tworzenia się bolesnych nagniotków czy modzeli. Paluch ucieka coraz bardziej na zewnątrz a pozostałe palce ustawiają się wyżej-palce młotkowate. Często na drugim palcu może powstać odcisk.

• ortezy
  • dobór wkładek ortopedycznych