Rehabilitacja

Rehabilitacja jest postępowaniem w pełnym charakterze skierowanym do osób niepełnosprawnych, zarówno w kwestiach fizycznych, jak i psychicznych. Rehabilitacja ma za zadanie przywrócić osobę chorą do całkowitej bądź wystarczającej sprawności zarówno fizycznej jak i psychicznej. Sprawność uzyskana dzięki rehabilitacji może umozliwić pacjentowi powrót do pracy oraz normalne uczestnictwo w życiu społecznym.

Rehabilitacja to proces medyczno-społeczny.  Opiera się na czterech podstawowych zasadach:

• powszechności
  • kompleksowości
  • wczesności
  • ciągłości

Jeżeli chodzi o  kompleksowość rehabilitacji, to dotyczy ona różnorodności w rodzajach doboru zajęć rehabilitacyjnych, ponieważ prowadzone są terapie z udziałem różnych specjalistów z wielu dziedzin medycyny i innych nauk - z lekarzami rehabilitantami, fizjoterapeutami, pielęgniarkami, neurologami, ortopedami, reumatologami, kardiologami urologami, pediatrami oraz terapeutami zajęciowymi.

Sam proces rehabilitacji medycznej dzieli się na:

• terapię medyczną
  • terapię społeczną
  • terapię zawodową

Najważniejsze by przy prowadzeniu rehabilitacji ćwiczenia były wykonywane systematycznie. Systematyczność to podstawowa reguła rehabilitacji. Tylko regularne ćwiczenia/zajęcia rehabilitacyjne mogą przynieść dobre efekty. Czasami te efekty zaskakują samych prowadzących. Bardzo ważne jest zaangazowanie samego rehabilitanta/rehabilitantki w wykonywanie wszelkich ćwiczeń z pacjentem.

Proces rehabilitacyjny można podzielić na kilka etapów:

• diagnozowanie funkcjonalne
  • podstawowe cele prowadzania terapii
  • skutki rehabilitacji
  • skuteczność
  • ewentualnie wprowadzone zostają zmiany, co do metod leczenia

Rehabilitację wspomaga fizykoterapia.

Metoda Ackermanna

Metoda Ackermanna jest ukierunkowanym systemem terapii, którą wyróżnia szczegółowa diagnostyka pacjenta oraz precyzyjna technika leczenia manualnego.

Instytut w Sztokholmie rozwija tą metodę w oparciu o najnowsze postępy medycyny z dziedziny ortopedii, neurologii i rehabilitacji medycznej. Metoda Ackermanna jest metodą precyzyjną, o szczegółowej diagnostyce. Postępowanie terapeutyczne i jego skutki są ściśle przewidziane przed zabiegiem, co daje to gwarancje jakości i rzetelności wykonywanych zabiegów.

Terapeutę tej metody cechuje perfekcyjna znajomość anatomii, fizjologii, diagnostyki obrazowej i diagnostyki palpacyjno-porównawczej oraz technik trakcji, mobilizacji, oscylacji i manipulacji wg. Ackermanna.

Często Metoda Ackermanna stosowana jest w dolegliwościach, wobec których leczenie farmakologiczne nie przynosi skutku.

Funkcjonalne powstawanie dolegliwości kręgosłupa
W wyniku przeciążeń, upadków, uderzeń lub niewłaściwego obciążania jedna z kości biodrowych może zmienić swoje położenie względem kości krzyżowej. W następstwie cała miednica ulega stopniowej dystrofii z pozornym skróceniem jednej z kończyn. Mimo, że osoba stoi na równym podłożu i obie nogi są równomierne obciążone, to jedna głowa kości udowej może znajdować się niżej. Początkowo nie odczuwa się żadnych dolegliwości. Dopiero, gdy tworzą się wtórne zmiany kompensacyjne mogą rozpocząć się (często lekceważone) pierwsze symptomy bólowe.
Jeżeli jakieś zaburzenie nie będzie leczone, wówczas kręgosłup będzie reagował dalej, gdzie odcinek lędźwiowy dopasowuje się do skrzywionej miednicy poprzez skoliozę, na ogół zwróconą wypukłością w stronę "dłuższej nogi". Po tej stronie napinają się torebki stawowe, pojawiają się napięcia mięśni i więzadeł, dochodzi do" wypychania się" krążka międzykręgowego, Tam gdzie wypukłość jest największa, powstają zaburzenia wewnątrz i wokół kanału kręgowego.

Pojawiające się w następstwie bóle kręgosłupa występują w około 80% wypadków po stronie "dłuższej nogi". W dotkniętym przemieszczeniami segmencie ruchowym stopniowo pojawiają się uwarunkowane wegetatywnie zmiany, takie jak zaburzenia krążenia i zaburzenia tkankowe. Wtedy wystarczy tylko małe podrażnienie, by został przekroczony próg bólu, a ukryta blokada dała o sobie znać.

Nieprawidłowe położenie poszczególnych części szkieletu względem siebie może prowadzić do stanów patologicznych. Prawidłowa pozycja miednicy jest warunkiem niezakłóconego przebiegu funkcji biologicznych w ciele człowieka. Ponieważ ukośnie ustawiona miednica powoduje wadliwe ułożenie całego kręgosłupa, aż do podstawy czaszki. Możemy stwierdzić, iż leczenie odcinka szyjnego kręgosłupa niejednokrotnie dopiero wtedy przynosi spodziewane efekty, gdy najpierw przywróci się prawidłową pozycję miednicy.

Leczenie metodą Ackermanna
Większość dolegliwości, których przyczyna tkwi w zaburzeniach narządów ruchu, szczególnie kręgosłupa, są dolegliwości typu odwracalnego. Oznacza to, że można je wyleczyć. Metoda Ackermanna jest holistyczną koncepcją terapii, według której na dolegliwości powstałe w narządach ruchu organizm ludzki zawsze reaguje jako całość. Pierwotna przyczyna wymusza kompensacje w innych segmentach.

Przy stawianiu diagnozy przez terapeutę często nieodzowne jest przeprowadzenie badania radiologicznego. Informuje ono o statyce ciała pacjenta oraz o przeciwwskazaniach do przeprowadzenia terapii. Terapeuta po dokładnym wywiadzie, obserwacji i analizie dolegliwości określa indywidualny obraz tego, jak doszło do powstania przemieszczeń. Palpacja miednicy i pomiar długości kończyn pozwalają zazwyczaj bardzo dobrze określić pozycję stawów krzyżowo-biodrowych i położenie kości krzyżowej w stosunku do piątego kręgu lędźwiowego. Specjalistyczne techniki diagnostyki palacyjno-porównawczej dokładnie określają miejsce, stopień i rodzaj zablokowania poszczególnych segmentów kręgosłupa i stawów obwodowych.

Dużą rolę w tej terapii odgrywa tzw. "fenomen sekundowy", który precyzyjnie określa, czy mamy do czynienia z problemem funkcjonalnym czy strukturalnym. Ta informacja ma ogromne znaczenie w dalszych postępowaniu terapeutycznym. Sama terapia jest bardzo precyzyjna. Metoda ta pozwala na działanie w miejscu przyczyny schorzenia, dlatego zostaje odblokowany tylko i wyłącznie ten segment, który powodował bóle i dolegliwości pacjenta. Tak więc przy zastosowaniu metody Ackermanna w ciągu jednego lub kilku zabiegów można usunąć lub znacznie złagodzić ból. By terapia miała odniosła sukces ważna jest również współpraca pacjenta z terapeutą. Pacjent musi ściśle wykonywać zadania powierzone dotyczące postępowania po zabiegu oraz w czasie zwykłych czynności dnia codziennego.

Terapeuta w swojej codziennej pracy spotyka się z takimi objawami jak ból, ograniczenia zakresu ruchu oraz wynikające z nich zmiany zwyrodnieniowe, które mogą prowadzić do symptomów chorobowych w narządach wewnętrznych danego segmentu. Zdarzają się również sytuacje odwrotne, gdy w drodze odruchu - napięcia i bóle w okolicach kręgosłupa są sygnałem zaburzeń w organach wewnętrznych. Dlatego zabiegi terapeutyczne kręgosłupa przynoszą dobre efekty przy różnego rodzaju zaburzeniach z dolegliwościami kręgosłupa.

Błahe przyczyny mogą przynieść poważne skutki. Trzeba uświadomić sobie, że granice między bólem, a uwolnieniem się od niego wyznaczają milimetry. Dlatego warto zapobiegawczo, regularnie poddawać się kontrolom kręgosłupa.

Terapia Manualna

Terapia ręki

Fizjoterapia ręki jest bardzo ważną dziedziną. Ręka daje nam komunikację ze światem, innymi ludźmi. Daje możliwość pracy, wyrażania emocji, realizowania pasji. Program rehabilitacji u pacjentów z dysfunkcjami w obrębie ręki opiera się na wielu aspektach.

Są to m.in.

• postępowanie z raną oraz blizną,
  • zwalczanie bólu i obrzęku,
  • reedukacja wrażliwości czuciowej,
  • ćwiczenia bądź unieruchomienia

oraz co ważne wsparcie psychologiczne. Oprócz spotkań z fizjoterapeutą nieodzownym elementem terapii są ćwiczenia w domu.

Masaż

Masaż poprzeczny

Wykonuje się prostopadle do przebiegu włókien mięśniowych, jego główny efekt to działanie przeciwbólowe albo przeciwzapalne

Masaż funkcyjny

Charakteryzuje się tym, że wskutek jednoczesnego ucisku mięśnia i jego rozciągnięcia dochodzi do ruchu w stawie. Masaż ten zmniejsza tkliwość tkanek miękkich oraz poprawia ich mobilność.

Masaż całego kręgosłupa

Wykonywany w naszym gabinecie opiera się na technikach masażu klasycznego oraz technik terapii manualnej. Masaż trwa około 30-40minut i skupia się na częściach lędźwiowej oraz szyjnej kręgosłupa.

Subskrybuj RSS - Rehabilitacja