Metoda McKenziego

Terapia metodą McKenziego

McKenzie to jedna z najbardziej powszechnie stosowanych obecnie metod terapeutycznych. Stosowana w przypadkach dolegliwości bólowych kręgosłupa powstałych na skutek urazu lub zespołów przeciążeniowych. McKenzie znajduje swoje zastosowanie równiez w terapii bólu pojawiającego się przy zmianach zwyrodnieniowych.

Metoda McKenziego ma na celu zmniejszenie lub eliminacje dolegliwości bólowych i składa się z dwóch faz:

• diagnostyki na podstawie analizy biomechanicznej ruchu
  • terapii polegającej na ćwiczeniach dobranych na podstawie badania pacjenta oraz oddziaływaniach manualnych i pracy nad systemem kontroli posturalnej.

Celem nadrzędnym metody McKenziego jest przywrócenie możliwie pełnej funkcji zaburzonym strukturom, a tym samym zabezpieczenie pacjenta przed kolejnym pojawieniem się problemu bólowego.

Przy właściwie dobranym programie terapii, odpowiedniej ilości czasu pracy z pacjentem metoda ta pozwala na redukcję objawów oraz samodzielne radzenie sobie z bólem.
Metoda McKenziego, zarówno pod względem diagnostycznym jak i terapeutycznym znakomicie uzupełnia się w leczeniu pacjentów bólowych z innymi metodami.

McKenzie

Metoda McKenzie'go powstała w trakcie pracy nowozelandzkiego fizjoterapeuty Robina McKenzie w latach pięćdziesiątych. W pierwszych latach praktyki Robin McKenzie odkrył, że pacjenci z pewnymi określonymi symptomami odczuwają natychmiastową ulgę po wykonaniu serii specyficznych ruchów. Natomiast w niektórych przypadkach również po przyjęciu pewnych statycznych pozycji ciała.

Metoda McKenziego oferuje wielu pacjentom system samodzielnego radzenia sobie z bólem. W przypadku niektórych pacjentów ingerencja, czy mobilizacja ze strony fizjoterapeuty jest konieczna, lecz jak twierdzi McKenzie, nie powinna być stosowana wobec całej populacji cierpiących na bóle odcinka lędźwiowego gdyż tak naprawdę potrzebna jest tylko niektórym z nich.

Filozofia samodzielności pacjenta w radzeniu sobie ze swoim problemem stanowi podstawę metody McKenziego. Techniki terapeutyczne są istotną częścią leczenia w niektórych przypadkach. Natomiast najważniejszym aspektem procesu leczenia jest maksymalizacja efektu autoterapii pacjenta.

Subskrybuj RSS - Metoda McKenziego